18 Şubat 2011 Cuma

Balkabaklı Keke Komşu Tarifi, Lahana Turşusu



Kek yaparken elimi kavanozlar arasında gezdirir, canım ne çektiyse katar katıştırırım. Ayşesu da elinde kalem defter bekler beni, yaz kızım derim yazar. Balkabaklı kek de böyle not edilmişti ama, küçüğüm nerelere yazdı ise bulamadık bir türlü. Kabaca anlatınca burada, Deniz'ciğim ben ölçülendireyim deyip, bir daha aynı keki yapma zahmetinden kurtardı beni. Hoş tadı güzeldi ama, huy işte illa her seferinde başka bir kek yapacağım.

Genç yaşında bu kadar çeşit yemek yapabilen, mutfakta öğrenmeye meraklı kızımızın on sene sonra maharetlerinin hangi boyuta varacağını kestiremiyorum bile. Boynuz kulak meselesine girmeyeceğim. Verdiğim tariflerle oynar mutlaka: ekler, çıkarır. Sonra da haber eder yaptım ablam, bak şöyle oldu, böyle oldu der. Kek, çörek, kurabiyeyi geçip daha çok Kastamonu yemeklerine yer vermesini beklemekteyim duyurulur. Dün akşam ben de onun şekerparesini denedim, bugün burada olmasını arzu ettiğim halde elimizde olmayan sebeplerle yer veremiyorum. Umarım yarın sabah güneş olur, Üzüm kızım ayaklarımın dibinde dolaşır, kuş cıvıltılarına o camdan o cama koşuştururken ben de güzel bir poz verdirebilirim şekerparelerime. Ondan önce topkek halinde sunduğu balkabaklı kekin tarifine bakmak isterseniz buyrun.

O vakit bugün tarifsiz kalmasın sayfamız diyelim. Epeydir sırasını bekleyen lahana turşusuna geçelim. Lahana turşusu sanırım tutturması en zor olan turşulardan. Kütür kütür, parlak, mayışmamış, tuzu iyi ayarlanmış bir lahana turşu yapmak kolay değil. Geçen yıl iki tane beş litrelik kavanoza kurduğum turşular eriyip çöpü boylayınca hırs yapmıştım. Seneye halledeceğim bu işi deyip araştırmalara girişmiştim.

Öncelikle turşuluk lahana küçük ve sert olanlardan seçilmeli. Dış kabukları ayıklanıp, iç kısımlar iri parçalara bölünmeli. Kavanozun en altına birkaç tane nohut ve ince bir bez ya da tülbente saracağınız yaş mayayı koyun. Lahanaları aralara sarımsak yerleştirerek sıra sıra dizin. Bir kavanozuma kırmızı lahana ve siyah havuç ekledim rengini güzelleştirdim. En üste yine beze sardığınız küçük bir dilim bayat ekmek koyup, kabuğu soyulmuş bir dilim limon, dereotu ve maydonuzla kapatıyoruz.

Suyunun ölçüleri önemli; şeker katmıyoruz lahanadaki şeker yetiyor. Geçen yıl suyuna eklediğim şeker yüzünden şekerli tatta turşunun tadını görmüş olduk, berbattı! Kaynatılıp dinlenmiş, 2 lt suya 2 ajda bardağı sirke, 10 silme yemek kaşığı kaya tuzu, 1 çay kaşığı limon tuzu ekleyip tuz eriyene kadar iyice karıştırıp hazır ettiğimiz suyu kavanozların ağzına kadar dolduruyoruz.

Üç gün işimiz var şimdi turşuyla. Üç gün boyunca kapağını açıp suyunu boşaltıyoruz, sonra geri dolduruyoruz. Böylece mayanın suyun her tarafına, turşunun her noktasına ulaşmasını sağlayacağız. Zamanla mayanın eriyip yok olduğunu göreceksiniz zaten. Üçüncü gün bayat ekmeği çıkarıp ağzını sıkıca kapatıyoruz ve serin, karanlık bir yere bırakıyoruz. Bir hafta on güne hazırdır turşunuz. Afiyetle yiyiniz.



20 yorum:

Mimosa Café dedi ki...

off fotoyu görür görmez tükürük bezlerim devreye girdi :))) valla maya ekmek beni biraz zorlar gibime geldi ama şu günlerde lahana turşusu yapma niyetim vardı hakkaten.

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

her ikinizinde eline sağlık narinciğim...
maşallahınız var !
sevgiler canım..

turşuyada göz kırptım :) söyleyiver lüffen :)

Sütüme Sarelleme Karışma!!! dedi ki...

lahana turşu için değer 3 gün olsun 13 gün olsun bence değer:) ellerinize sağlık!

dokuzuncubulut dedi ki...

En sevdiğim turşulardan biridir arkadaşım. Kütür kütür olduğu fotoğrafından bile belli. Ellerine sağlık olsun.

kalpkurabiye dedi ki...

ablacım umarım beğenmişsindir tarifimi:)
birazcık bizimkilerin zevkine göre az şekerli az yağlı oldu ama makbule geçtiyse mutluyum:)
mesaj alınmıştır kastamonu yemeklerine girişeceğim:))
Ayşesu' yu da seni de öpüyorum çilek kokulu:)

pelince dedi ki...

Neclacım ne çok severim bir bilsen,rahmetli anneanneciğim yapardı bize her sene.. Bu sene bakalım kısmet, inşallah bende denerim...
Ellerine sağlık..

not: Benim güncellemelerim gözükmüyor,sebebini bilmiyorum.. sanırım bu com uzantısından dolayı böyle oluyor;)

Öpüyorum..

Damak Tadı dedi ki...

Ağzımın suyu akıyor resmen aşkitom..Fotoğraf öyle canlı duruyor ki, elimi uzatıp tabağı kapasım geldi..


Deniz için yazdıklarına aynen katılıyorum canım..Maşallahı var hem onun hem senin aşkitom..Oyyy oyyy çok severim ben aşkımı ve çookkk öperim de..))

!!! ♥ Hasretli Lezzetler ♥ !!! dedi ki...

enfesss görünüyor citir citir!! afiyet sifalar olsun.. sevgiler

!!! ♥ Hasretli Lezzetler ♥ !!! dedi ki...

yada kütür kütürmü denir ?! ;))

yemekbiraşk dedi ki...

mayalı hiç denemedim farklı geldi bana:) eline sağlık kütüründen olmuş:)
sevgiler

marifet ellerimizde dedi ki...

ELLERİNİZE SAĞLIK:)

Tümay Öztürk dedi ki...

Turşular içinde en sevdiğimdir lahana turşusu:)

Unknown dedi ki...

YANINA DA KISIR OFFF...

Limon çiçekleri dedi ki...

hmmm.mayalı..değişik.ellerine sağlık.ben kurufasulyenin yanında tercih ederdim şimdi:)

hayat dedi ki...

Narinciğim, turşu çok nefis görünüyor.Eline emeğine sağlık.
Sevgiyle kal...

Aybike Ceylan dedi ki...

Ellerinize saglik Narince'm, ne kadar guzel olmus.

Sevgilerimi gonderiyorum ve de guzel bir hafta sonu diliyorum.

Nilgün dedi ki...

Ben de önümüzdeki günlerde yapmak istiyorum. Tarif değişik olduğu için senin tarifinle deneyeyim. Paylaşımın için teşekkürler, Mutlu hafta sonları..

Unknown dedi ki...

Neclacım yanına bir de kurufasulye ile pilav yaptınmı turşu ile nasıl güzel gider ellerine sağlık canımmmmm

fatma dedi ki...

nasıl maya kulanacağız bildiğimiz yaş mayamı cevabınızı bekliyorum saygılar

Narince dedi ki...

Fatma Hanım'cığım nasıl dikkatsizim. Yaş maya kullanacaksınız.

Kolay gelsin.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin