13 Kasım 2012 Salı

Yuvalama




''Karına (mideye) cila, açlık derdine deva, gıdanın ta kendisi, zenginin dostu, fakirlerin sevgilisi; sözün kısası, istekle yenilmeye layık.''

Böyle der Ahmet Rasim. Çoğu zaman başlangıç diye düşünülse de pek çok çorba aslında tek başına bir yemektir Anadolu'da. Bugün tarifini vereceğim yuvalama gibi. Aslında bir çorba değil, bayram yemeği. Yine de ben ona çorba gözüyle bakmaktan alamıyorum kendimi.

Yapımı biraz zor gibi görünse de, değil. akşamdan bir su bardağı nohutu ıslayın;  bir su bardağı pirinci yıkayıp süzgeçte süzülmeye bırakın öncelikle. Ertesi gün, iri kuşbaşı doğranmış yarım kilo dana etini düdüklü tencereye koyduğunuz az zeytinyağında mühürleyin. Hemen beş altı bardak sıcak su, nohutlar ve yeteri kadar tuz ekleyerek pişmeye bırakın. Buharı çıktıktan sonra kırk dakika.

- Benim gibi  haşlanmış nohutum her daim bulunur diyenlerdenseniz bu aşamayı nohutsuz geçireceksiniz demektir.-

Şimdi süzgeçte iyice süzülmüş, kurumuş pirinçlerle ilgileneceğiz. Mutfak robotuna pirinci ve çiğ köftelik yüz yüz elli gram eti, yeterince tuzu ve karabiberi koyup çalıştırın. İyice yumuşak bir hamur haline gelsin karışım. Pürüzsüz, yumuşak köfte hamurunu, bir küçük kase içinde zeytinyağını ve boşalan süzgeci önünüze alıp minik köfteler yapacaksınız şimdi. Köfte hamurundan küçük bir parça alıp yağladığınız avuç içinizde nohuttan biraz daha küçük  köfteler yapın. Yaptığınız minik köfteleri süzgece bırakın, yapışmıyorlar endişelenmeyin.

Şimdi düdüklüde pişen et ve nohut karışımına köfteleri de ekleyip orta ateşte tekrar pişmeye bırakın. Ama tencerenin ağzı açık vaziyette.

Bu arada derin bir kapta dört su bardağı kadar süzme yoğurt, bir yumurta kırılıp çırpın. Kaynayan yemeğin suyundan kepçe ile alıp  azar azar yoğurda  katın. Yoğurdun ısısını yemeğin ısısıyla eşitlediğinizde yoğurdu da karıştırarak tencereye ekleyin.

Yemeğin suyuna bakın az gibiyse biraz sıcak su ekleyebilirsiniz.Tuzunu ayarlayın, şimdi bütün malzemeleri buluşan yuvalama birkaç taşım daha tıkırdasın, özleşsin.

Tahta bir kaşığı içinde kuru nane bulunur vaziyette tencerenin üzerine tutun, kızdırdığınız zeytinyağını nanenin üzerine dökün.  Nane ve yağ cozurdasın, enfes koku aklınızı alsın...



17 yorum:

Unknown dedi ki...

Canim özletdin kendini ellerine emeklerine saglik sevgiler öptüm.

Unknown dedi ki...

Canim özletdin kendini ellerine emeklerine saglik sevgiler öptüm.

NzlGl dedi ki...

Cozurdama beni benden aldı:) ahh ne severim yuvalamayı hele şimdi böyle hastayken bir tas olsa ne iyi olurdu:)
ellerine sağlık olsun canım, sevgiler

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Hala daha öğle yemeği yememiş benim için nasılda güzel bir yemek olur bu Neclacığım ellerine sağlık sevgiler...

kalpkurabiye dedi ki...

mutfak deryasında birkaç kulaç attıran bir anlatım olmuş ablacım özlemişimm ne yalan söyleyim :)))
ellerine sağlık :)
öpüyor öpüyorumm:))

nalan dedi ki...

anlatım bile böle şifalı olmuş.
beste'ye gitsin bu çorba senin becerikli ellerinden de şifa olsun :)

mutfagabuyrun dedi ki...

şimdi olsa sıcak sıcak harika olurdu canım.ellerine sağlık.sevgiler.

Unknown dedi ki...

Ellerine sağlık...Bu çorbayı muhakkak deneyeceğim.... fatoşun mutfak günlüğü

Canan Demirbağ dedi ki...

Nefis gözüküyor,ellerine sağlık.

murat dedi ki...

ismini duymuştum ,elinize sağlık .

Unknown dedi ki...

O kadar çok severim ki.. Hafta sonu yapayım bari, malum azıcık uğraştırıyor. Ama değer bu lezzete..

Ellerine sağlık Narinim..

Muhterem'le Afiyetle dedi ki...

Enfes koku şimdilik hayallerimde aklımı aldı : )
Kesinlikle nefis bir çorba hatta yemek olmuş, ellerine sağlık.

Mutfak Havlusu dedi ki...

Bizim evde yapılmış birşey değil ama çok çok leziz ve zahmetli bir tat.İlk kez Antep de yemiştim ve bayıldım sonra İstanbul'da bir yerde daha tattım ve mis gibiydi:-)
İnan ben de çok isterim yapmak ama güvenemiyorum kendime gerçekten leziz ama zorlu.Ellerine sağlık olsun..

Tijen dedi ki...

Kesinlikle!
Katılıyorum Ahmet Rasim'e. Hoş usta söyledikten sonra bize söylenecek söz kalmıyor ya...

keyf_i sibel dedi ki...

rahmetli ananem yapardı.harika olurdu.gideli bir yıl oldu ve ben çok özledim...

sare dedi ki...

Narince, bu tip çorba- yemekleri çok severim. Ohhh...Mide mutlu ben mutlu.
Bu muhteşem Antep yemeğini çok beğeniyorum. Sizin yorumunuyla bir de kolay olmuş ki korkmadan yapılabilir.
Nefis bir fotoğraf, olsa da içsek dedirtiyor.
Ellerine sağlık, sevgiler.

YeMeK vAkTi dedi ki...

Çokk güzel görünüyor ellerine sağlık narinimmmm:)

Sevgiler,

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin