9 Haziran 2010 Çarşamba

Et Kavurma, Haşlama Nasıl Yapılır?


Kurban bayramları öncesi bütün televizyon kanalları haber diye yayımlar durur: ustalara şeflere tarif sorarlar, kavurma şöyle yapılır, böyle yapılır anlatır onlar da. Ben de geleneğe uyayım, kurban öncesi kavurma ve haşlama tarifi vereyim dediysem de biraz üşengeçlik, biraz zamansızlık, en çok da çekilen fotoğrafları beğenmeyişim sebebiyle erteledim durdum. Bu süre zarfında kavurmayı hallettim ancak; eli yüzü düzgün bir et haşlama fotoğrafı çekemedim iyi mi? Kimi akşama kaldı, ışık yoktu, kimine istediğim pozu verdiremedim. En sonunda ikisini de toparladım, beğeninize sunuyorum.

Etin yumuşak olması için dikkat etmemiz gereken eti tencereye attığınızda tencerenin sıcak olmasıdır. Tencere sıcak olacak,altı harlı yanacak. Böylece et hemen kabuk bağlayacak, suyu içinde kalacak. Suyunu salan et sert olur, geç pişer, tadı, lezzeti suyula birlikte uçar gider. Ben dananın kavurmasını daha çok seviyorum. Ama yağsız dana da çok yavan olur. Sevmeyebilirsiniz, en güzeli kuyruk yağı katılmış kavurmadır. Önce doğranmış kuyruklar orta ateşte yağını verene kadar kavrulur, sonra kızgın yağa etler bırakılır. Oldu ya kuyrukla aranız hiç hoş değil, o zaman dananın yağlı yerlerini doğrayın ve kullanın. Aman unutmayın et kendi yağında daha güzel olur. Etleri yüksek ateşte kabuk bağlayıp, renk değiştirene kadar çevriştirin. Sonra tencerenin altını kapatıp, çok kısık ateşte pişmeye bırakın. Yalnız tencerenizin yüksek olmamasına dikkat edin. Çok yüksekse kendi buharında pişmez, etlerle kapağın arası yakın olsun. Sulanıp güzelce yumuşayan etlerinizi en son tuz ve karabiberle tatlandırın. Hiç su eklemeden kavurma yapacaksınız bu yöntemle. Olur da pişmemişse, su eklemeniz gerekirse mutlaka sıcak su ekleyin. Sıcak görmüş ete soğuk su eklenirse sert olur.


Haşlamada da aynı ilke geçerli. Tencereye eti koyup, üstüne soğuk su döküp haşlama yapılmaz! Etler bu sefer biraz tereyağında, hatta sıvıyağda renk değiştirene, kabuk bağlayana kadar tutulup, sonra altı kısılacak, suyu azalana kadar pişecek. Sonra pişme durumu dikkate alınarak yeteri kadar su sıcak su koyup pişmeye bırakılacak. İster düdüklüde, ister normal tencerede. Hatta koyun eti haşlıyorsanız, hiç su eklemeden , lokum gibi bir haşlama elde edebilirsiniz.
Sonra bu güzelim vitaminli suyla havalar ısınmadan tirit yapın, çorbalar, pilavlar yapın.


32 yorum:

Saglıklımutfak dedi ki...

oh mis gibi eline sağlık canım

Pembe Tatlar dedi ki...

Fotoğraf konusunda bende çok dertliyim:))

Dediğin gibi akşam olmaz öğle güneşi çok vuruyor akşam üstü olmaz:))

Ellerine sağlık canım etler nefis gözüküyor canım çekti:D

Damak Tadı dedi ki...

Ağzımı sulandırdın şekerim..Ben çok et sevmem,hele yemeklerde parça eti ağzıma sürmem..Fakat kurban da pişen kavurmadan da bir parça yerim..Hani senin şu kuyruklu dediğinden..Bayram da Trabzonda isem,sırf benim için özel yapılır bu kısmı..Haşlama sevmediğimden beni ilgilendiren şahane kare üstteki oldu canım..))Geçmişe dair afiyet olsun..Öpüyorum kocaman tatlı kadın..Sevgiler..

Unknown dedi ki...

Neclacığım kavurman ve haşlaman ha
rika ellerine sağlık.Püf noktaları
içinde ayrıca teşekkürler öpüyorum.

yeşim dedi ki...

nasıl güzel anlatmışsın canımın içi...alayım her iki tabağı izninle...ekmeği ve soğanı ben ilave ederim yanına...ellerine sağlık...çok öptüm.

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Neclacığım ne demeli böyle güzel anlatıma ve resimlere .Kuyruk yağını geçtim yağlı eti ise tamamen geçtim. Kolestrol almış başını gitmiş . Hiç bir şeyi istediğimiz gibi pişiremiyoruz yiyemiyoruz. Sen benim için kavurmadan bir parça ye lütfen. Ellerine sağlık. Sevgiler...

İnci Yemek dedi ki...

Neclacım gene geç kaldım otlara özellikle kara mancara söylenecek sözüm vardı:)her şeyden önemlisi.
Geçmiş olsun, sınav için inşallah hayırlı sonuçlar alırsınız diyecektim.
Kara mancar :))bizim yörenin milli yemeğidir canım anadoludaki üç değişik adını bilmiyordum,ama şunu iyi biliyorum ki en güzel mancar bizim yörenin, lezzeti ile bunu bir ben söylemiyorum karadenizli olup tattırdığım dostlar böyle söyler:)yazdığın diğer otları ben de bilmiyorum hepsini denemek isterim doğrusu.
Et'e gelince çok nefis bir görüntü olmuş:)ellerine sağlık canım.
Bizim hanede en nazlı et tüketen bir tek benim :)çok nadir severek yerim tavuk ve hindi etini tercih ederim :))aslında sevdiğimiz şeylerle alakalı olsa gerek tahlil sonuçları:))bak bende şekerde yok kolesterolde:))
Reisimiz bu hastalıklarla mücadele ediyor çocuklarında on yıl sonra olacağı odur benden söylemesi diyorum:))
şimdi bir yemekçi olarak bana teslim oldular hayırlısı:)
çok öpüyorum tatlım.Kuzumada tekrar geçmiş olsun güzel haberlerini bekliyorum..

Pelin dedi ki...

Allahım okurken bile ağzım sulandı.
Çok değerli bilgiler gerçekten. Ellerine sağlık. İkinci fotoğraf özellikle çok güzel.
Sevgiler

NEŞELİ MUTFAK dedi ki...

SONUNDA YAKALAMIŞSIN FOTOLARI AMA:))
ET YEMEKLERİNİ ÇOK SEVERİM TAVSİYELERİNİ DİKKATE ALACAĞIM TEŞEKKÜRLER:))

sarımutfak-hande dedi ki...

harika valla bayram sabahları aklıma geldi ellerine sağlık canım
sevgiler

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

merhabalar tatlı komşum :)
aman ne güzelliktir böyle..
eti aramayan ben bile hayran hayran bakar kaldım :))
afiyetle canım..
sevgiler

bahar dedi ki...

çok nefis görünüyor ellerine sağlık canım

Hadiye dedi ki...

AH CANIM NASILDA İSTEDİ SORMA.AŞAĞIDAKİ KEMİKLİYİ BEN ALAYIM.ETİN KEMİĞE YAKIN YERİ TATLI OLUR.ELLERİNE SAĞLIK.

SEVGİLER*

Aybike Ceylan dedi ki...

Harika, ellerine saglik. Cok guzel olmus, sevgiler..

pelince dedi ki...

Neclacım sınav stresi bitmiş çok şükür,güzel sonuçlar gelir inşallah...
Kavurma ve haşlama şahane.. ben yemem ama eşim bayılır;))
ellerine sağlık...

Kocaman Sevgiler..

meltem beker dedi ki...

Bu güzel paylaşım için çok teşekkür ederim:)
Etle arası iyi olmayan beni bile iştahlandırdı:)
Ellerine emeğine sağlık...
kucak dolusu sevgiler...

çeşnici Handan dedi ki...

Ellerine sağlık. Çok güzel olmuş.

Unknown dedi ki...

Kavurmayı çok severim, tok olmama rağmen canım istedi vallahi :) Ellerine sağlık Necla'cım.

Mimosa Café dedi ki...

neclacim ellerine sağlık valla ikisi de harika görünmekte. lokum lokum.

made in funda dedi ki...

ne güzel bilgiler vermişsin canım.sağolasın...ilgiyle okudum.önerileri kesinlikle dikkate alacağım...

kristalkelebek(aslı) dedi ki...

Necla ablacım bu püf noktalarını öğrenmem harika oldu:).
Her iki yemek de nefis görünüyor..
Ellerine sağlık.
Sevgiler:).
aslı

Hatice dedi ki...

Neclacım neyse sınav stresini atlatmışsınız, hayırlı güzel sonuçlar gelir inşallah...
fotoğraflar harika, özellikle de ikincisi.
püf noktaları da çok yararlı, senin de yazdığın gibi kendi yağıyla pişen et daha bir lezzetli oluyor,ellerine sağlık canım...
sevgiler...

Yemekbahane dedi ki...

et fotoğrafı ... dert dert dert

ANNEMİNELİ dedi ki...

Canım,ellerine sağlık,paylaşıma teşekkürlerr.Ellerine sağlık,sevgilerrrrr....

Sevgi Küçük dedi ki...

Ellerine ve ağzına sağlık. Fotograflar karşında yutkunuyorum :)

eldivenlerim dedi ki...

misss gibi, enfes gözüküyor, ellerine sağlık arkadaşım.....

Açalya dedi ki...

çok sevdim ben burayı! Merhaba!

sare dedi ki...

Narin arkadaşım, çok güzel bilgilerle kavurmanın ve haşlamanın ziyan olmamasını sağlamışsın, teşekkürler.
Baharat düşkünü biri olarak ufak bir katkıda bulunabilir miyim? Haşlamaya kabuk bağlatma sürecinde biraz da zerdeçal katarsanız, MMmmmmmmmm
Sevgiyle kalın....

Adsız dedi ki...

Merhaba. Haşlama kısmını anlamadım ben. Adımları biraz daha ayrıntılı anlatırsanız benim gibi yemek yapmaya yeni başlayanlar daha kolay anlar diye düşünüyorum. 1. adım tencereye yağı koyup ocakta ısıtmak mı mesela? Pek açık değil o kısım benim için.

Narince dedi ki...

Sayın adsıza; önce tencereyi ocağa koyup biraz ısıtın, sonra yağı koyun. Yağ tamamen erisin kızsın. Etleri bir sıra oluşturacak şekilde atın. Her taraflarını en az bir dakika mühürleyin. Etiniz fazla ise bu mühürledikleriniz tencereden alıp kalanları da aynı şekilde renkleri değişip kabuk bağlayana kadar mühürleyin. Sonra hepsini tencereye alıp kapağını kapatın ve ocağın altını kısın. Etler bu süreçte sulanacak. Ağzını mümkün mertebe açmamaya çalışın kendi buharı ve suyunda pişsin bir on dakika kadar. Eğer daha çok sulanırsa daha uzun süre tutabilirsiniz bu şekilde. Sulanmamışsa yanabilir. Üzerini üç dört parmak geçecek kadar sıcak su ekleyip kaynadıktan sonra altını kısıp pişmeye bırakın. Düdüklü kullanacaksanız aynı sıralamayla pişirin. Eeski tip düdüklülerde dana eti buharı çıktıktan otuz beş kırk dakika sonra pişer.

Adsız dedi ki...

Tatlandirmasını ne zaman yapıyoruz Necla hanım ? (tuz baharat vs.)

Narince dedi ki...

Tuzunu pismesine az kala katabilirsiniz .

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin