29 Nisan 2011 Cuma

Üfelek (Labada) Sarması



Yaz gelse; önce kirazlar, çilekler çıksa. Çileğin mis kokusuna, kirazın iri etli olanlarına doysak. Çocukların elleri, ağızları kırmızıya boyansa. Karpuzlar çıksa, pazardaki satıcının dilinde kurabiyeeee ... Karpuz ekmekle karnımı doyursam, belki siz peynir de alırsınız yanına. Ben istemem, sade karpuz ve ekmek. Üzüm ve ekmekle de doyurablirim karnımı. Domates ve peynirle hele! Balkondan kopardığım yeşil soğanları yıkayıp ekmeğimin arasına sersem, domatesleri de yanına. Üzerlerinde dolaşsın kaya tuzunu bulanmış parmaklarım.

Kahvaltıda Ezine peyniri, domates, fesleğen ve zeytinyağı birleşse. Menemene bansam ekmeğimi, çayım sıcak olsa. Sıcaktan şikayet etsem, akşam yemeklerini salatayla, yoğurtlu makarnayla geçiştirsek.

Ayşesu patlıcan sayıklıyor. Közlenmiş olacakmış, odun ateşinde. Domates, biber ve küçüğünden kurusoğanlar da pişecek yanında. Annesinin lavaşlarının arasına saracak, tuzlayacak, zeytinyağı dökecek. Soğuk ayranla birlikte, doymak istemeyecek, daha çok yemek isteyecek. Yaz sıcak olsa, ağır olsa, ama ben kızarmış patlıcandan şikayet etmesem. Patlıcanlı pilav yapsam, oturtma, musakka... Yanından soğuk ve bol dereotlu cacığı eksik etmesem.

Cumaları uğrayan süzme yoğurdumu satın aldığım amcanın getirdiği otlar az kaldı diyor. Bak yağmurların bereketi otlar burada, az kaldı yaza. Mancar vardı, bir çuval da üfelek. Hemen üfeleğe sarıldım. Daha irileşmemiş yaprakları, bu yüzden ikisini üçünü bira raya getirip ancak adam edebiliyorsun. Ama dert değil, uğraşırız! Üfeleği sarmanın başka zorluğu da narin bir ot olması. Öyle başka dolmalar gibi suda haşlamaya gelmez. Temizleyip yıkayınca kaynar suyu şöyle bir gezdirip yumuşatacaksın sadece; dağılır yoksa içi pişene kadar. Sıcak sudan hemen çıkarıp buz gibi soğuk suya bırakacaksın. Sonra bol soğanlı, maydonozlu, dereotlu, naneli, karabiberli bir iç kavurup istersen kıyma katacaksın. Kıyma katmadıysan pişirirken et suyu katmalı, daha bir güzel olur. Sarıp da dizdiysen tencereye, az suyla kısık ateşte tıkırdasın bırak da. Çabuk pişer zaten, dinlendir biraz. Sonra üzerine dök sarımsaklı yoğurdu...



19 yorum:

Saglıklımutfak dedi ki...

Narincem ellerine sağlık. Kayınvalidem güzel yapar bunu. çokda severim. zaten benim sevmediğim birşey yokki:) Hayırlı Cumalar

yeşim dedi ki...

pek nefis görünüyor ellerine sağlık komşum... alttaki tabağa kocaman öpücükler.iyi hafta sonları diliyorum.öptümmm.

Tümay Öztürk dedi ki...

walla hiç yemedim ama çok lezzetli gözüküyor. Ellerine sağlık:)

mutfagabuyrun dedi ki...

üsütne sarımsaklı yoğurtla nasılda gzel olur canım.bizde yapıyoruz arada.harika olmuş canım.ellerine sağlık.öpüyorum.

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Yaza özlem iyice artmış Neclacığım, sıkıldık bu kasvetli yağmurlu havadan değil mi, katılıyorum sana.Bu otdan hiç yemedim sanırım, bazen komşumuz köye gittiğinde toplar getirir bir torba ot ama içinde bu ottan yoktu. Ellerine sağlık, afiyetler olsun...

beste dedi ki...

uf tadini yiyen bilir oyle harika birsey ki benim bahcede var kuzu kulagi ondan gecen sene yaptim hala tadi damagimda annecigine selamlar esin kaynagimiz nede olsa:)

lezzettabağı dedi ki...

Merhabalar, Sarmalı yumulup yemeli, yemek gibisi var mı allah yemeden içmeden kesmesin hiç kimseyi değil mi? güzellikler içinde bir hafta sonu dileyerek tekrar yorum bırakabilmenin hazzını çocuklar gibi seviçle yaşıyorum. sevgiler.

MERMERTEZGAHYEMEKTARİFLERİ dedi ki...

ellerine sağlık şifa olur inşallah çok ta güzel görünüyor .herşeyi mevsiminde yemek ne güzel
sevgiler

dokuzuncubulut dedi ki...

Geçen akşam bizde de vardı aynı dolmadan arkadaşım.
Pazarda denk gelirsem hemen alıyorum, evdekiler yaprak dolmasından daha çok seviyorlar.
Nefis görünüyor, ellerine sağlık olsun.
Sevgiler.

LEZZETİKRAM dedi ki...

çok lezzetli görünüyor ,zaten ben dolmalara dayanamam :)

Adsız dedi ki...

Bu, okumak için bu paylaşımı için teşekkür ederim güzel bir makale vardı.

SEVALCE LEZZETLER dedi ki...

Oyle guzel anlatmissin ki? dolma sever biri olarak canim cekti.Eline saglikcanim.
Sevgilerimle...

kalpkurabiye dedi ki...

ablacımm...
öyle güzel anlatmışsın ki boğazımda birşeyler düğümlendi, sadece Kastamonuda olsam dedim..
ama Allah nasip ederse temmuzda memleketimdeyim:) sana anlattığım şey temmuzda sona eriyor:) mutlu son:)
seni çok seviyorum ablacım..
bam telime dokundun..

Nilgün dedi ki...

Duymuştum hep yapsam mı dedim ama bir türlü kısmet olmadı. Mutlaka deneyeceğim ellerine sağlık...

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

ya ama bana bu yapilirmi,nerdeyse heryerde benim hatiralarimi canlandiran tarifler varmis,babaanneme toplar bende pisirirdim bunu Türkiyede,bulgurlu severiz biz,gercekten narindir hem leziz hem demir deposu! Ellerinize saglik ve de tüm dileklerimizin bir an evvel saglikla gerceklesmesi dilegiyle...

mimosacafe dedi ki...

of Nejla of ne ettin. harika görünüyor. iştahım zirve yaptı :)

çeşnici Handan dedi ki...

Ellerine sağlık canım nefis olmuş afiyetler olsun.

YeMeK vAkTi dedi ki...

Narincim ellerine sağlık labadayı hiç bilmiyorum.Ellerine sağlık görüntüsü nefis

Muhterem'le Afiyetle dedi ki...

Sevgili Necla,
Bu aralar hiç yemediğimiz kadar çok ot yedik : )
Hepsi bizim semt pazarına tezgah açan otçu yüzünden.
Şikayetçimiyiz, hayır değiliz.
Tezgahın başına geldiğimde otların çeşitliliğinden şaşırıp kalıyorum.
Hodan bizim yöresel ot olduğu için onu hep biliyordum da yeni pek çok ot tanıdım.
İlk kazayağı, ebe gümeci, gelincik, sonra çiriş derken labada (üfelek)ile de tanıştım.
Fakat narin bir bitki olduğunu yemeğini yaparken fazla pişirince anladım : )
Benim üfelekler çok küçük olduğu için saramadım ama daha genişini bulursam bir de sarma yapayım.
Senin sarmalarda nefis görünüyor, ellerine sağlık.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin